Het belang van de hellingproef
In het vlakke Nederland is het misschien geen handeling die je regelmatig uitvoert, maar een goede hellingproef is uitermate belangrijk om onder de knie te hebben. Dit komt namelijk van pas op het moment dat je weg moet rijden op een hellend stuk wegdek. Naar beneden rollen kan iedereen, maar omhoog rijden is lastig. Je moet voorkomen dat de motor afslaat en dat de auto naar achteren rolt. Dat betekent dat het wegrijden anders gebeurt dan bij je thuis in de straat. Het vereist een bepaald gevoel en de nodige oefening.
Hill hold in moderne auto’s
Voordat we stap voor stap gaan uitleggen hoe de hellingproef werkt, is het van belang om te weten dat moderne auto’s veelal zijn uitgerust met een foefje dat kennis van de hellingproef vrijwel overbodig maakt. Het foefje heet ‘hill hold’ en werkt met enkele sensoren. Die sensoren weten dat je op een hellend wegdek staat en houden zodoende de rem nog een paar tellen vast als je je voet van het pedaal haalt. Op die manier hoef je enkel iets meer gas te geven dan normaal bij het wegrijden. Heb je geen hill hold, dan verloopt de hellingproef lekker ouderwets.
De hellingproef op twee manieren
Een goede hellingproef kan op twee manieren gedaan worden. Welke manier je kiest, hangt voor een groot deel af van de helling waar je je op begeeft. Is deze niet al te steil, maar steil genoeg om de auto achteruit te laten rollen als je de versnellingsbak in neutraal zet, dan heb je de handrem niet nodig. Is het een steile helling waarbij je de handrem nodig acht tijdens het parkeren, dan is het noodzakelijk om deze eveneens te gebruiken bij het wegrijden.
De hellingproef zonder handrem
Een hellingproef zonder handrem, dus alleen met de voetrem, verloopt in de volgende stappen:
- Je houdt het koppelingspedaal en rempedaal volledig ingetrapt.
- Je zet de auto in zijn eerste versnelling.
- Je laat de koppeling opkomen totdat je voelt dat hij grijpt en dat punt houd je vast.
- Je kijkt goed in de spiegels of de weg vrij is en je geeft indien nodig de richting aan.
- Je laat de voetrem los.
- Je geeft gas met je rechtervoet, aangepast op de steilte van de helling.
- Je laat de koppeling rustig slippen, voordat je hem helemaal laat opkomen.
Een hellingproef met handrem
Is de helling steiler, of heb je de handrem gewoon liever als ‘zekerheidje’ erbij, dan verloopt de hellingproef in de volgende stappen:
- Je trekt de handrem aan en trapt de koppeling in. Check even of de auto niet achteruit rolt.
- Je zet de auto in zijn eerste versnelling.
- Je ontgrendelt de handrem, maar houdt hem wel vast. Heb je een elektrische handrem? Sla deze stap dan over.
- Je laat de koppeling opkomen totdat hij grijpt en dat punt houd je vast.
- Je geeft gas met je rechtervoet, aangepast op de steilte van de helling.
- Je kijkt goed in de spiegels of de weg vrij is en je geeft indien nodig de richting aan.
- Je duwt de parkeerrem helemaal naar beneden, totdat het controlelampje in het dashboard uit is.
- Je laat de koppeling rustig slippen, voordat je hem helemaal laat opkomen.
Hellingproef in een auto met automaat
Het complexe van de gemiddelde hellingproef zit hem in de combinatie van rem, koppeling en gas. Bij een automaat hoef je niet bezig te zijn met het koppelingspedaal en wordt de hellingproef een stuk eenvoudiger. Of je nou de voetrem of de handrem gebruikt, je komt nooit een voet tekort. Goed en gedoseerd gas geven blijft belangrijk, net als het aangeven van de richting en het kijken in de spiegels.
Veelgemaakte fouten bij de hellingproef
Deze speciale verrichting is niet voor iedereen even eenvoudig. Dit zijn enkele veelgemaakte fouten, plus de oplossing:
- Te weinig gas geven. Geef je te weinig gas, dan slaat de motor af. Het geeft niet als je de motor even laat loeien, als je maar gedoseerd gas geeft bij het wegrijden.
- Te veel gas geven. Geef je te veel gas, dan kan de auto vooruit schieten als je de rem loslaat. Een goede dosering is belangrijk, oefening baart kunst.
- De koppeling te snel laten opkomen. Dit zorgt voor een motor die afslaat, of een auto die opeens naar voren schiet. Laat de koppeling kort slippen, zodat je altijd gecontroleerd wegrijdt.
- De auto naar achteren laten rollen. Het is de bedoeling om de auto enkel naar voren te laten rollen. Houd de rem goed vast en voorkom dat je gaat rollen. Staat er een auto achter je, dan rol je daar anders tegenaan.
- Geen richting aangeven of niet kijken. De hellingproef kan een complexe handeling zijn en ervoor zorgen dat je andere dingen vergeet. Blijf rustig en handel zoals je zou handelen in een normale situatie.
Hellingproef in benzineauto versus dieselauto
Waar je in veel dieselwagens op de koppeling kunt wegrijden, moet je in de meeste benzineauto’s wel degelijk gas geven. Op een helling is dit anders; dan moet je in beide auto’s goed gas geven om netjes van je plek te komen. In dat geval maakt het niet uit of je een benzine- of een dieselmotor in je auto hebt. Rij je elektrisch, dan is de kans dat je hill hold aan boord hebt bijzonder groot.

Tips voor een soepele hellingproef
Als je de eerder genoemde stappen rustig doorloopt, zal de hellingproef soepel verlopen. Wil je nog wat extra tips, hou dan het volgende in je achterhoofd:
- Blijf rustig. Mensen voelen zich soms onder druk gezet bij een hellingproef. Er is angst voor een motor die afslaat, een auto die achteruit rolt, of ongeduldige medeweggebruikers. Blijf echter rustig. Het gaat niet om snelheid, maar om het juist uitvoeren van de hellingproef.
- Oefening baart kunst. Zoals bij zoveel handelingen helpt het enorm als je de hellingproef af en toe even doet op een veilige plek. Op een rustig bruggetje bijvoorbeeld. Hoe vaker je dit zonder druk doet, hoe eenvoudiger het uiteindelijk gaat worden.
Heb vertrouwen!
Vind je de hellingproef spannend, onthoud dan dat iedereen het heeft moeten leren. Door het regelmatig te oefenen, krijg je handigheid in de handeling. Het betekent tegelijk dat je je auto beter leert kennen en je je zekerder voelt achter het stuur. En dat is altijd het beste – voor jezelf en voor je medeweggebruikers.







