BMW heeft de X1 compleet vernieuwd. Een bredere, hogere en kortere versie. Deze keer met voorwielaandrijving (optioneel: vierwielaandrijving). Door al deze aanpassingen ontstaat een ruimere BMW X1 dan voorheen. Pure winst zou je zeggen. Tegelijk is het de vraag of de voorwielaandrijving voor de puristen niet een te groot obstakel vormt. Laten we beginnen met wat er door de professionals is gezegd over de tweede generatie van de BMW X1. Om dat op een rij te zetten, pakken we de reviews van AutoWeek, Autovisie, ANWB en TopGear erbij en vergelijken deze in de categorieën betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
8 november 2024
AutoWeek gebruikers geven de BMW X1 gemiddeld een 4.3/5
“Kwalitatief goede auto”
“Beperkte basisuitrusting”
“Rijgedrag gewoon erg goed”
“Nadrukkelijk SUV-gevoel”
eldige SUV, met dank aan zijn fijne rijeigenschappen en forse binnenruimte.
De BMW X1 staat niet direct te boek als een onbetrouwbare auto. Toch meldt ANWB dat er sprake is van een probleem met de 1.5-liter driecilinder. In deze uitvoering kan de trillingsdemper breken waardoor de dynamo en de waterpomp niet meer aangedreven worden. In dat geval is het advies om zo snel mogelijk te stoppen en de auto naar de garage te laten vervoeren voor herstel. Verder is er een terugroepactie geweest voor een defecte brandstofpomp. De bond adviseert hierover navraag te doen als je een ‘vroege’ occasion overweegt.
De voorgaande generatie van de BMW X1 stond te boek als een sportief afgestelde auto. Bij deze generatie is dat meer gericht op comfort. Dat stelt TopGear: de X1 is haast rustgevend comfortabel terwijl je op z’n BMW’s door de bocht kunt gaan. ANWB ‘dartelde over een verkeersdrempel als een jong veulen’, en noemt de X1 een ‘heerlijke reisauto’ door het comfortabele onderstel. Volgens Autovisie stuurt de BMW X1 over het algemeen behoorlijk strak. Op slecht wegdek voelt de journalist ’m wel een beetje bewegen, maar oncomfortabel wordt het volgens het blad nooit.
AutoWeek is te spreken over het overzicht in de BMW X1. Dit komt door de hogere zit en het lager geplaatste dashboard, aldus AutoWeek. ANWB is het er niet mee eens en vindt dat de zijspiegels zorgen voor een grote dode hoek, en de oplopende raamlijn belemmert het zicht over de schouder. Verder is iedereen te spreken over het interieur. Volgens AutoWeek voelt het ruim aan en is de ergonomie prima. TopGear zegt dat er meer ruimte in de breedte en op de achterbank is. Autovisie is te spreken over de ‘mooie materialen’.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Over het onderhoud en afschrijving voor de BMW X1 wordt niets gezegd in de reviews. Omdat de aanschaf aan de hoge kant is, en het verbruik nogal afwijkt van de opgave, vindt AutoWeek dat de X1 niet hoog scoort op gebruikskosten. In de test van datzelfde blad haalt de auto 1 op 13,8. ANWB scoort iets minder goed en komt op 1 op 12,5.
De BMW X1 is nauwelijk duurder geworden ten opzichte van zijn voorganger, en toch is hij, volgens ANWB, niet goedkoop. Volgens de bond gooit de prijs dan ook roet in het eten omdat je voor hetzelfde geld een prima crossover voor de deur hebt staan. TopGear vindt dat de X1 een aardige klap geld kost, maar dat je er nu tenminste een hele klap auto voor krijgt. AutoWeek vat het kort samen door de BMW niet als goedkoop in aanschaf te noemen.