De komst van de eerste generatie van de Nissan LEAF in 2010, type-aanduiding ZE0/AZE0, betekende een doorbraak. De LEAF was de eerste betaalbare elektrische gezinsauto. Niet voor niets doopte Nissan hem tot ‘Leading Environmentally-friendly Affordable Family car’. Het Japanse merk introduceerde de EV met een 24 kWh-accupakket, waarna een 30 kWh-variant volgde. De bijzondere LEAF ging bij zijn entree direct met de prestigieuze titel ‘Auto van het Jaar’ aan de haal. Maar wat vinden AutoWeek, Autovisie, ANWB en TopGear eigenlijk van die wereldtopper? We leggen hun reviews naast elkaar op het vlak van betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
4 december 2023
AutoWeek gebruikers geven de Nissan LEAF gemiddeld een 4.4/5
“Rijdt comfortabel”
“Betrouwbare aandrijflijn”
“Hoog kwaliteitsniveau”
“Sterk staaltje techniek”
ANWB stelt dat Nissan staat voor een hoog kwaliteitsniveau en dat ook de LEAF daar geen uitzondering op vormt. De collega’s van de Wegenwacht vullen aan dat er geen enkel mankement bekend is bij de LEAF. Soms krijgt de Wegenwacht wel een belletje van een LEAF-rijder die last heeft van een ‘plakkende’ laadstekker, maar het onwrikbaar vastzitten van de laadkabel is een euvel dat bij alle elektrische auto’s wel eens voorkomt. TopGear tipt nog fijntjes aan dat de Nissan LEAF van de eerste generatie een klanttevredenheid van liefst 93 procent heeft. Autovisie omschrijft de betrouwbaarheid als uitstekend.
Zodra je de snelweg opduikt, zakt de actieradius dramatisch in.
AutoWeek noemt de Nissan LEAF onvoorstelbaar soepel. Volgens het weekblad moet je binnen de stad op lage snelheden minimaal een achtcilinder hebben om net zo rap en comfortabel door het verkeer te glijden. Het stuurgedrag is volgens AutoWeek direct, maar wel afstandelijk. In een vlot genomen bocht is de LEAF flink onderstuurd, meldt het. TopGear vindt de wegligging prima en denkt dat het komt door het lage zwaartepunt als gevolg van de accu’s in de bodem. Zijn stuur- en remgedrag is volgens TopGear magnifiek. Autovisie duidt de rijeigenschappen als volwassen. Alle automedia vinden de LEAF stil; rijgeluiden zijn amper hoorbaar.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Autovisie vindt de gebruikskosten van de Nissan LEAF gunstig, maar onderbouwt dat niet met concrete verbruikscijfers. ANWB doet dat wel en meldt een stroomverbruik in de praktijk van 20,5 kWh/100 km. Het laat in het midden of het dat energieverbruik hoog of laag vindt. AutoWeek komt tot een testverbruik van 23,9 kWh per 100 kilometer en vindt dat zuinig. In haar occasiontest met de eerste generatie LEAF zegt Autovisie dat de reparatie- en revisiekosten van conventioneel aangedreven occasions een stuk hoger liggen. Autovisie meldt bovendien dat de occasion waar zij mee reed een positieve indruk achterliet.
ANWB noemde de prijs voor een nieuwe Nissan LEAF in 2017 nog wel fiks – zeker voor een auto aan de onderkant van het middensegment, zoals het als motivatie toevoegt. AutoWeek laat zien dat de LEAF van de eerste generatie uit 2017 in augustus 2023 in prijs ruim gehalveerd is. Daarmee is de LEAF van de eerste generatie in zijn laatste bouwjaar aanzienlijk voordeliger dan een concurrent als de Volkswagen e-Golf met een vergelijkbaar bouwjaar. Volgens Autovisie is de beschikbaarheid van de Nissan LEAF van de eerste generatie zeer goed.