Met beproefde techniek van Nissan en Renault is de Dacia Duster betrouwbaar en veelzijdig.
De Dacia Duster is typisch zo’n auto voor wie wel een allround auto wil, maar niet de hoofdprijs wil betalen. De Duster is bijvoorbeeld ruim, vaak vierwielaangedreven en laat zich gewillig voor een caravan spannen. Stukjes offroad vindt de Duster evenmin een probleem. En het design mag er ook best wezen, zeker met ingang van de derde generatie. Met de onderhuidse techniek zit het wel goed, want er worden componenten geleend van Nissan en later Renault, het moedermerk van Dacia. Alternatieven voor de Dacia Duster zijn onder meer de Citroën C3 Aircross, Ford Ecosport en Suzuki Vitara.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Dacia Duster maakt in de derde generatie een flinke sprong voorwaarts. Het uiterlijk oogt modern en er is ook een hybride aandrijflijn te kiezen. Hoewel de lengte van de Duster nauwelijks toenam, meet de beenruimte achterin toch 3 centimeter meer dan voorheen. Het laadvolume steeg op zijn beurt met 6 procent. In het interieur pakt Dacia uit met een groot 10-inch infotainmentscherm. Wederom is er weer vierwielaandrijving, maar ditmaal is die gekoppeld aan rijmodi zoals ‘Sneeuw’, ‘Zand/Modder’ en ‘Off-Road’. Grappige extra is de ‘Sleep Pack’, waarmee je de Duster ombouwt tot basic kampeerauto.
Kenmerken van deze Dacia Duster
De tweede generatie Dacia Duster lijkt veel op zijn voorganger, maar heeft veel meer technologie aan boord. Dodehoekwaarschuwing zit er gewoon op, net als een afdaalhulp als je onverhard terrein opzoekt. Prettig is ook het centrale touchscreen dat een stuk hoger op het dashboard staat en heel logisch en rap werkt. Het onderstel is afgestemd op comfort en de besturing van de Duster is licht. De 1.2-liter viercilinder benzinemotor zorgt voor een behoorlijk kwiek karakter. De zitruimte op de achterbank is wederom overdadig, terwijl ook de bagageruimte flink wat plek biedt.
Kenmerken van deze Dacia Duster
De Dacia Duster van de eerste generatie is er zowel met voorwiel- als met vierwielaandrijving. Die vierwielaangedreven versie is een ideale caravantrekker, want er mag liefst 1.500 kg aan de haak. Dankzij de rijhoogte van 21 centimeter en wielen die op de buitenkanten van de carrosserie staan, kan de Duster een hoge hellingshoek aan. Een stukje off-road rijden moet – mits je het niet te gek maakt - dus best lukken. De Duster is er net als veel andere Dacia-modellen als bi-fuel. De brandstofmotor lust in dat geval zowel benzine als LPG. Dankzij zijn ‘boxy’-ontwerp is de Duster ruim van binnen.
Kenmerken van deze Dacia Duster
De Dacia Duster mag dan wel bekend staan als budgetmodel, maar er is toch flink te kiezen. Zo moet je eerst bepalen of je voor voorwiel- of vierwielaandrijving gaat en of je voor een benzine, diesel, mild-hybrid, full hybrid of bi-fuel model gaat. Met de verschillende uitvoeringen Essential, Expression, Extreme en Journey is er ook op uitrustingsniveau genoeg om voor te vallen. Kampeerders kunnen de ‘Sleep Pack’ aanvinken in de derde generatie. Goed om te weten is dat de Duster tot 1.500 kilo aan de trekhaak mag. Ook voor de caravan sla je met deze Dacia dus geen modderfiguur.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 5 november 2024