Er wordt vol ingezet op een toekomst vol elektrische auto’s. De laatste jaren is het aantal EV’s op de weg in rap tempo toegenomen. Sommige van de bestverkochte modellen op de markt zijn zelfs alleen verkrijgbaar met een volledig elektrische aandrijflijn. Er zijn dan ook voldoende voordelen die de overstap tot of aanschaf van een elektrische auto de moeite waard maken. Tegelijkertijd zijn er bepaalde nadelen om rekening mee te houden als je overweegt zelf de overstap te maken. In dit artikel zetten we de belangrijkste voor- en nadelen van elektrische auto’s ten opzichte van brandstofauto’s op een rijtje.
Er zijn verschillende interessante voordelen aan een elektrische auto ten opzichte van hybride, benzine- of dieselauto’s. Ze zijn comfortabel, rijden lekker soepel en zijn in de meeste gevallen behoorlijk rap, vooral bij het optrekken. Elektrische auto’s zijn vanwege de nieuwe techniek en voortdurende ontwikkelingen erg modern en voorzien van allerhande technische snufjes, en ze hebben vaak een nette uitrusting. EV’s stoten veel minder schadelijke stoffen uit en zijn zodoende een stuk schoner dan conventionele brandstofauto’s – en daarmee beter voor het milieu. Ook heb je minder onderhoud bij een EV. Hieronder bespreken we de belangrijkste voordelen van een elektrische auto.
Elektrische auto’s dragen bij aan een beter milieu. Ze worden weleens ‘emissieloos’ genoemd, maar dat klopt niet helemaal. Zo is er bijvoorbeeld sprake van zowel directe (fijnstof; door banden en remmen) als indirecte (CO2 en stikstof; door het opwekken van elektriciteit) uitstoot. Over zijn hele leven is een elektrische auto echter aanzienlijk schoner en ‘groener’ dan een vergelijkbare brandstofauto. Volgens Milieu Centraal stoot een EV ruim 60% minder CO2 uit. Hoe minder ‘grijze’ stroom je gebruikt om je auto op te laden, hoe schoner je rijdt. Bovendien ontstaat er dankzij regeneratief remmen minder fijnstof, omdat dit de remmen minder belast.
Het niveau van comfort is bij elektrische auto’s over het algemeen hoger dan bij brandstofauto’s. Ze rijden lekker vloeiend en soepel, en door het gebrek aan motorgeluid zijn ze erg stil. Daarnaast hoef je niet te schakelen en voor gasgeven en remmen heb je vaak alleen je rechtervoet nodig. Veel elektrische auto’s zijn nieuw en zodoende uitgerust met allerhande technische snufjes, zoals rijhulp- en veiligheidssystemen. De standaarduitrusting is vaak ook zeer compleet, zelfs bij goedkopere modellen. Er is ook minder onderhoud. Elektrische auto’s bevatten aanzienlijk minder bewegende delen dan brandstofauto’s en belasten de remmen zoals gezegd eveneens minder.
Het klopt dat een elektrische auto normaal gesproken duurder is in aanschaf dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto, maar daar staan bepaalde financiële voordelen tegenover. De brandstofkosten (stroomkosten) van een elektrische auto zijn gemiddeld lager, omdat elektriciteit vaak minder kost dan benzine of diesel. Het ligt er wel aan waar (en hoe) je je auto oplaadt, want als er thuis zelf opgewekte stroom uit de stekker komt is dat voordeliger dan snelladen langs de snelweg. Daarnaast zijn de onderhoudskosten lager dan bij een brandstofauto. Tenslotte zijn er bepaalde fiscale voordelen waarvan je kunt profiteren, waarover later meer.
Elektrische auto’s zijn natuurlijk niet alleen rozengeur en maneschijn. Op sommige vlakken moeten ze het nakijken geven aan conventionele brandstofauto’s of hybride auto’s. Een van de manieren waarop EV’s onderdoen voor de concurrentie is bijvoorbeeld de aanschafprijs, die is vaak relatief hoog vanwege onder andere het kostbare accupakket. Dit wordt enigszins goedgemaakt met lagere gebruikskosten, maar je moet wel eerst die drempel over. Daarnaast blijven de actieradius en het opladen voor velen een reden om nog af te zien van de overstap naar elektrisch rijden. Overigens is het trekken van een caravan of aanhanger met een EV niet vanzelfsprekend.
Elektrische auto’s worden steeds betaalbaarder. De goedkoopste modellen, zoals de Dacia Spring en Leapmotor T03, zijn nieuw verkrijgbaar voor minder dan 20.000 euro. Dat gezegd zijn EV’s gemiddeld duurder in aanschaf dan vergelijkbare benzine- en dieselauto’s. Daar komt nog eens bij dat bepaalde financiële meevallers zijn verdwenen of gaan verdwijnen. De aanschafsubsidie voor elektrische auto’s ter hoogte van maximaal 2.950 euro bestaat niet langer in 2025 en in 2026 verdwijnt ook de verlaagde bijtelling voor elektrische zakenauto’s. Wat tevens niet helpt is dat de afschrijving van EV’s hoger blijkt dan verwacht.
Waar je een benzine- of dieselauto binnen enkele minuten voltankt, neemt het opladen doorlinken van een elektrische auto meer tijd in beslag. Afhankelijk van de methode, de laadsnelheid en de accucapaciteit gaat het om een half uur tot een halve dag. Als je een eigen laadpaal hebt, is dat geen probleem. Je komt na je werk thuis, hangt de auto aan de stekker en kunt de volgende dag met een volle accu op pad. Heb je geen laadpaal, moet je een lange reis maken of is het druk bij openbare laadstations, dan kan dit al gauw roet in het eten gooien.
Je hebt misschien weleens van de term ‘range anxiety’ gehoord. Dit is de angst dat een elektrische auto een te kleine actieradius doorlinken zou hebben om zijn bestemming te bereiken. Hoewel veel EV’s tegenwoordig een rijbereik van meer dan 300 kilometer hebben en sommige modellen zelfs meer dan 600 of 700 kilometer kunnen afleggen op een volle accu, blijft men zich over dit onderwerp zorgen maken. Die range anxiety gaat hand in hand met de laadtijden en -mogelijkheden van elektrische auto’s. Een autovakantie ziet er bijvoorbeeld ineens heel anders uit, aangezien een volle bepakking en eventuele caravan/aanhanger de actieradius flink beïnvloeden.
De aanschafsubsidie voor volledig elektrische auto’s is zoals gezegd verdwenen, maar er zijn andere financiële en fiscale voordelen doorlinken waarvan je kunt profiteren. Neem bijvoorbeeld de verlaagde wegenbelasting: in 2025 heb je 75% tariefkorting op de mrb en in de periode 2026-2029 geldt 25% korting. Daarnaast betaal je geen aanschafbelasting (bpm), omdat dit wordt berekend over de CO2-uitstoot – en die heeft een EV niet. Zakelijke rijders profiteren van verlaagde bijtelling over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde van een elektrische auto. Dat verlaagde tarief is bovendien 60 maanden geldig na de eerste maand van aanschaf.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan elektrische auto's van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 15, gesorteerd op basis van populariteit.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 19 maart 2025